- Vi brenner for innovasjon og ønsker å jobbe med innovative ideer og konsepter der vi må tenke annerledes. Vi er over gjennomsnittet engasjert i alt vi gjør og digger å utforske ny teknologi og kreativt design for å skape solide og brukervennlige nettsider, apper og systemer, forteller Maria Friis Thorsen, daglig leder i Guilty.
På kundelisten har de blant annet TV2, NCE Finance Innovation, Ulriken, samt gründerselskaper som Fonn, Quantik, Tappin og Tjommi. Så de har god kjennskap til flere deler av innovasjonsmiljøet på Vestlandet.
Vestlandet - beste stedet for innovasjon og forretningsutvikling
- Vi ønsket å gå inn som samarbeidspartner med Innovasjonsuken OPP for å komme oss tettere på og bidra til økt fokus på innovasjonsmiljøet på Vestlandet. Visjonen vår er å bli det foretrukne design- og techmiljøet og vi ønsker å bidra til at Vestlandet blir det beste stedet for innovasjon og forretningsutvikling, legger hun til.
Selskapet har hjulpet og investert i startups der vi går inn med en såkalt Sweat Equity (arbeid i bytte mot eierskap) eller ren finansiell investering. Overskuddet er reinvestert i nye spennende selskaper som driver med innovasjon.
- Disse prosjektene har gitt oss god innsikt i hvordan man går frem fra en ide til lansering, og hva som skal til for å lykkes, sier Kristoffer Ellingsen som er designer og co-founder i Guilty.
OPPdatering av tech og design
Innovasjonsuken OPP har fått et løft - både visuelt og funksjonelt.
- En så viktig plattform trenger et design som gjenspeiler budskapet om å øke synlighet og rette fokus på innovasjon på Vestlandet. Nettopp dette har vært viktig i designprosessen - det skal være oversiktlig og tydelig å se opptak, program og å legge til arrangement. Vi har også samlet flere menykategorier under samme paraply for bedre oversikt, forklarer Henrikke Due Rasmussen, designer i Guilty og legger til:
- Fordelene med Dark Mode er at den forbedrer visuell ergonomi ved å redusere belastningen på øynene. Fargene gult og blått som er brukt går igjen i OPP sine illustrasjonsbilder. Blått åpner opp for perspektiv og intuisjon, mens gul signaliserer intellekt og varme. Vi håper at dette er noen av mange effekter Innovasjonsuken OPP har på brukerne.
Hva skal dere selv delta under OPP?
- Vi i Guilty skal delta på flere av arrangementene i løpet av uken. Vi ser veldig frem til å høre nyetablerte og etablerte vekstskapere som deler sine historier. Hvordan har de lykkes med å skape vekst og utvikling? Ser også frem til å høre Innovasjon Norge fortelle mer om "Horisont Europa" og "Fra Ide til marked". Og så er vi veldig spent på hvem som stikker av med årets Idepris! Til neste år må målet være at vi holder vårt eget foredrag på innovasjonsuken.
På bildet: Henrikke Due Rasmussen (designer), Maria Friis Thorsen (daglig leder), Ørjan Ellingsen (utvikler), Kristoffer Ellingsen (designer og co-founder, Guilty).