- Jeg og min kone visste at vi ønsket å gjøre noe sammen, og når vi bestemte oss for å sette i gang prosjektet i 2018 ble det til at vi flyttet til vestlandet. Vi flyttet fra Oslo rett til Huglo i Hardangerfjorden, hvor vi plutselig kjørte båt til barnehagen hver dag.
På Huglo er Sortland møbelfabrikk som la ned i 2009. Harnes sier de har fått god hjelp fra å sparre med kompetansen som fortsatt finnes i området i prosessen med å skape bedre møbler for fremtiden.
- Vi har også et mål om å skape endring i bransjen. Her ble vi fort obs på at det var mye grums da vi begynte. Helt konkret ønsker vi sporbarhet for materialer, og å redusere fysisk distanse i produksjon. Samtidig er NUEN et designbrand. Lokale materialer skal ikke gjøre oss mindre konkurransedyktige innen nordisk design.
Hvordan har det vært å starte for seg selv?
- Det er jo et voldsomt prosjekt å starte de fleste selskap. Og når en flagger ambisjoner høyt som et lite selskap med få ressurser, så … lurer en liksom av og til på hva en driver på med. Men vi mener vi har påvirkningskraft.
Om å samarbeide med en partner både profesjonelt og privat, sier Harnes.
- Vi har blitt veldig mye bedre kjent. Så skjer det jo fort at jobbpraten fortsetter hele kvelden. Vi planlegger et eget showroom her i Os nå, hvor vi flyttet etter Huglo - og det er vanskelig å legge fra seg slikt på sengekanten. Så har vi litt ulik bakgrunn og innsikt i dette også: Lene har designbakgrunn, og jeg er musiker og økonom.
Den tverrfaglige tilnærmingen fungerer godt. Estetikk er sjangeroverskridende, har alltid vært holdningen min.
- Lounge-stolen, Eio, ser du i OPP-studio. Dette er en modell fra NUENs første kolleksjon, lansert under Tendens i Grieghallen i 2019. Her vant de Årets Utstiller.
Det første produktet vi lagde, var en barneseng. Stolen er veldig beslektet med denne, og er klart det mest salgbare møbelet. Likevel er det divanen har ledet an i interiørmagasiner og lignende.
- Målet har vært å ta i bruk lokale materialer, men i enkelte tilfeller har vi måttet velge mellom to onder - kortreist skumplast, langreist kokosfiber eller naturlatex fra plantasjer som ofte er i konflikt med regnskog. Foreløpig har de gått for “erkenorsk skumplast”. Men det hadde vært gøy å finne et bedre alternativ, sier Harnes.
Vi får tilbud fra øst-europa hvor en får alt inkludert, som viser en alternativ prosess. Men jeg tenker det er veldig nyttig for oss å kjenne produksjonskjeden og kjenne til dette på alle nivå.
Hvorfor bidrar dere til Innovasjonsuken OPP?
- Jeg er veldig glad i startups og gründermiljøet, og alt av kreative miljø, så det er naturlig for oss å bidra og være en del av det.
Møblene ble brukt til innovasjonssamtaler i OPPstudio gjennom hele uken. Her fra OPPkvikker - faglig webcast med BI.
Noen ord til aspirerende gründere?
- Jeg vet ikke om det er Jan Eggum som har sagt det, men jeg har alltid med meg hans ord: “Grunnen til at jeg fortsatt er i bransjen, er bare at jeg har vært tålmodig og holdt ut”. En må like utfordringer, for det er stort sett det du løser. Å mangler penger eller støte på problemer er en naturlig del av gründerhverdagen. Så det er bare å omfavne utfordringene!