1. Validering av kundebehov og betalingsvillighet:
I mitt arbeid med oppstartsselskaper i PwC, har jeg sett mange eksempler på utvikling av produkter basert på antatte behov hos målgruppene, og at en teknisk solid løsning med mange funksjoner vil tiltrekke seg kunder. Dette kan imidlertid være en felle. Man risikerer å investere store ressurser i en løsning som kanskje - eller kanskje ikke - noen vil betale for. PNGR ble lansert rett etter utbruddet av COVID-19, som et svar på økende økonomisk uro blant den norske befolkningen. Vi identifiserte et behov og bekreftet betalingsvilligheten hos vår målgruppe. Vi burde imidlertid ha involvert sluttbrukerne mer i utformingen av løsningen og i bestemmelsen av hvilken informasjon og veiledning de trengte for å forstå produktet. Dette kunne ha spart oss for mye tid og penger.
2. Markedsforståelse:
Det er avgjørende å forstå markedet du skal inn i for å lykkes som gründer. Dette innebærer å forstå konkurranselandskapet og hvordan din tjeneste skiller seg ut. Det handler også om markedsføring og å forstå hvordan du best når ut til din målgruppe. Det er ikke nok å lage et fantastisk produkt hvis ingen vet om det. Etter at venner og familie er informert, krever det strukturert salgs- og markedsarbeid for å tiltrekke seg kunder. Dette er noe jeg skulle ønske jeg hadde fokusert mer på i PNGR. Det regulatoriske aspektet er også viktig. I PNGR hadde vi ikke gjort nok research på dette området. Vi hadde lisens for et API som ville gi vår målgruppe mye informasjon om seg selv samlet på ett sted. Men fordi vi ikke hadde konsesjon, kunne vi ikke dele informasjon om kunden via PNGR - de måtte etterspørre og samtykke selv. Dette førte til høyere utviklingskostnader, en dårligere brukeropplevelse og en forsinket lansering av appen.
3. Strategi:
Bruk tid på å utvikle strategien din og sørg for at den er forankret hos styret, eierne og teamet. Dette vil gjøre det enklere å ta beslutninger som bringer deg nærmere målet ditt, i stedet for bare å skape bevegelse. Uten en klar strategi kan det lett oppstå mye støy og irrelevant bruk av tid.
4. Finansiering: Hvis selskapet ditt er avhengig av ekstern finansiering for å vokse, er det viktig å sette seg inn i de ulike finansieringsfasene og hvilke krav investorene i de ulike fasene har til selskapets milepælsoppnåelse. Dette gjorde vi ikke godt nok i PNGR. Vi hadde mye på plass, som gode tall på aktive kunder som brukte appen, gode samarbeidsavtaler og mange partnerskapsavtaler som ville generere inntekter når vi la til rette for det i appen. Men vi hadde blant annet ikke et stort nok ledelsesteam i forhold til fasen vi var i, noe som var sentralt for investorer som investerer i den størrelsesorden vi søkte kapital for.
5. Team:
Det er viktig å ha en gjennomtenkt plan for hvilke ressurser og roller som trengs organisatorisk for å sikre vekst. I ettertid har vi sett at vi burde ha gjort ting noe annerledes i PNGR. Vi hadde tilgang til svært dyktige konsulenter og et kompetent, dedikert og aktivt styre. Men når vi ser dette i lys av kriteriene som investorene vi søkte penger fra hadde, var det ikke godt nok. Det var ikke tilstrekkelig å ha tilgang til dyktige ressurser gjennom eierne, investorene ønsket at selskapet skulle ha egne ressurser som hadde fullt eierskap til tjenesten og som var incentivert gjennom eierskap. I tillegg er det å ha et eget team i samme situasjon, også viktig for det sosiale. Jeg var den eneste ansatte, noe som til tider kunne være ensomt. De fleste av oss trenger noen å dele hverdagsgleder og sorger med - og skulle jeg blitt gründer på nytt ville jeg gjort det i flertall fra start.
Susanne deltok på arrangementet: "Idémyldring og hOPP i havet" hos StormGeo. Les mer om arrangementet. Under Innovasjonsuken OPP arbeider hun med et arrangement om hvordan det er mulig å snu OPPned på havnæringene.